Facebook
Facebook

VIII WIOSNA BAROKOWA w Pałacu w Rybnej - 22 marca - 5 kwietnia 2020

VIII WIOSNA  BAROKOWA
w Pałacu w Rybnej
22 marca - 5 kwietnia 2020



mecenasi i partnerzy:

Centrumelektroniki
WILPO
tygodnik Gwarek
REMA
Early Music Day


organizator:


Pałac w Rybnej - Instytucja Kultury Miasta Tarnowskie Góry
ul. Powstańców Warszawskich 90
tel. 32 284 18 37
www.palacrybna.pl

Dyrektor artystyczny:
Anna Wiktoria Swoboda
Koordynacja artystyczna:
Hanna Balcerzak

Bilety do nabycia w kasie Pałacu przed koncertami.
Rezerwacje telefoniczne pod numerem 32 284 18 37.


__________________________________


22.III.2020 / godz. 18.00 - wstęp 15/10zł

Early Music Day 2020        
WŁOSKI, FRANCUSKI, MIESZANY – TRZY OBLICZA BAROKU
Anna ZAWISZA – sopran
Julia KARPETA – viola da gamba
Anna Wiktoria SWOBODA – teorba, gitara barokowa, słowo

Na inaugurację tegorocznego Festiwalu Wiosna Barokowa, a jednocześnie z okazji obchodzonego - coraz huczniej także w Polsce -  Dnia Muzyki Dawnej, przygotowałyśmy koncert ukazujący z jednej strony najbardziej typowe dla XVII i XVIII wieku instrumenty i formy, a z drugiej nieznane dziś muzyczne perełki. Program koncertu wypełnią m.in. dzieła: Włochów Monteverdiego i Frescobaldiego na głos z towarzyszeniem basso continuo w postaci lutni i gamby, francuskiego wirtuoza violi da gamba – Marina Marais (znanego z filmu „Wszystkie poranki świata”) oraz emocjonalne pieśni kastylijskiego kompozytora i gitarzysty José Marína.

Anna ZAWISZA - sopran
Ukończyła liceum muzyczne w Tarnowie w klasie kontrabasu i śpiewu, następnie z wyróżnieniem – Wydział Wokalno-Aktorski Akademii Muzycznej w Krakowie. Stypendystka Ministra Kultury i Dziedzictwa Narodowego. Specjalizuje się w wykonawstwie muzyki dawnej i współczesnej. Od wielu lat współpracuje z zespołami takimi jak: Gabrieli Consort, Le Poème Harmonique, Estravaganza, Collegium 1704, Capella Cracoviensis, Silva Rerum, Harmonia Sacra, Ara Ensemble. Koncertuje w kraju i za granicą, m.in. na festiwalach takich jak: Misteria Paschalia, Opera Rara, Festival de musique Baroque d'Ambronay, Festival Oude Muziek 2018 w Utrechcie i Wratislavia Cantans. Śpiewa pod batutą znamienitych dyrygentów: Paula McCreesha, Paula Goodwina, Andrew Parrotta, Václava Luksa, Vincenta Dumestre’a, Ottavia Dantone, Antonia Florio i Fabia Bonizzoniego. Na swoim koncie ma liczne nagrania studyjne, m.in. muzykę do spektaklu „Łucja szalona” w reżyserii Magdaleny Piekorz oraz „Karnawał, czyli pierwsza żona Adama”, których premiery odbyły się w Teatrze im. Juliusza Słowackiego w Krakowie. Nagrała płytę „Muzykalia łańcuckie”, cztery płyty zawierające odnalezioną XVIII-wieczną muzykę jasnogórską oraz realizowane przez Polskie Radio nagranie dramatopery Agaty Zubel „Oresteja”. W ramach Festiwalu Misteria Paschalia w 2017 r. wzięła udział w światowej premierze opery sakralnej Antonio Draghiego „Il Terremoto” pod dyrekcją Vincenta Dumestre’a w reżyserii Benjamina Lazara, zrealizowanej we współpracy z francuską telewizją Mezzo.

Julia KARPETA – viola da gamba

Absolwentka klasy violi da gamba w PSM II stopnia we Wrocławiu, gdzie kształciła się pod okiem Petra Wagnera. Swój warsztat doskonaliła również na Uniwersytecie Karoliny Północnej w Chapel Hill w klasie Brenta Wissicka, w Hochschule für Musik und Tanz w Kolonii u Rainera Zipperlinga oraz na Akademii Muzycznej im. Karola Lipińskiego we Wrocławiu w klasie Marka Caudle’a, a także na kursach mistrzowskich u Paolo Pandolfo, Wielanda Kuijkena i Lucasa Peresa. Jako solistka i kameralistka wy­stępuje w kraju i za granicą (Niemcy, Włochy, Chorwacja, Litwa, Czechy, Hiszpania, Finlandia). Brała udział w licznych festiwalach muzyki dawnej, takich jak Międzynarodowy Festiwal Wratislavia Cantans, Wielkanocny Festiwal Ludwiga van Beethovena, Misteria Paschalia, BRQ Vantaa Festival, Festival International de Santander, MITO SettembreMusica, Pieśń Naszych Korzeni oraz Międzynarodowy Festiwal Bachowski w Świdnicy. Wzięła udział w nagraniu kilkunastu płyt m.in. albumu Musica gratulatoria z zespołem Ars Cantus czy krążków z dziełami M. Mielczewskiego i B. Pękiela z Wrocław Baroque Ensemble; ponadto wraz z Arte dei Suonatori i Le Poème Harmonique nagrywała dla telewizji Mezzo. W 2011 r. została laureatką programu Ministerstwa Kultury i Dziedzictwa Narodowego „Młoda Polska”. Współtworzy trio Overtone specjalizujące się w wykonawstwie muzyki XVII i XVIII wieku, a wraz z mężem – duet gambowy Fernabucco, który w 2012 r. zajął II miejsce w Międzynarodowym Konkursie Muzyki Dawnej w Żorach. Artystka gra na violi basowej, sopranowej oraz violone. W 2019 r. ukazała się jej solowa płyta z utworami Marina Marais i Antoine’a Forqueray.

Anna Wiktoria SWOBODA – lutnia, teorba, gitara barokowa
Ukończyła z wyróżnieniem klasę lutni w Akademii Muzycznej w Krakowie oraz w Hochschule für Musik Trossingen (Niemcy) u prof. Rolfa Lislevanda. Szczególnym zamiłowaniem darzy muzykę solową XVII i XVIII wieku na lutnię barokową oraz muzykę kameralną z użyciem teorby i gitary barokowej jako instrumentów continuo. Jest także absolwentką wydziału Komparatystyki Literackiej w Instytucie Polonistyki Uniwersytetu Jagiellońskiego. Naukę gry na lutni rozpoczęła pod kierunkiem Antona Biruli; uczestniczyła wielokrotnie w kursach mistrzowskich prowadzonych przez Hopkinsona Smitha, Jacoba Lindberga, Joachima Helda i Evangelinę Mascardi. Stypendystka Baden-Württemberg-Stipendium oraz Die Vössing-Stiftung. Realizując basso continuo współpracowała z solistami i zespołami zarówno w kraju, jak i za granicą, a także z teatrami operowymi w Stuttgarcie (Wilhelma Theater), Pforzheim, Krakowie, Warszawską Operą Kameralną oraz z Danmarks Radio Orkestret, Hochschule der Künste Bern i Hochschule für Musik u. Theater Leipzig. Brała udział w premierowym wykonaniu i nagraniu oratorium „Golia abbattuto” A. Melaniego (dyr. J. Żak), w nagraniu ścieżki dźwiękowej do sztuki „Szkoła żon” dla Teatru Telewizji (muz. A. Konarski, reż. J. Stuhr) oraz cyklu M. Stachowskiego „Amoretti” (1982) i zbiorów Bibliotheca Rudolphina, a także rejestracji audiowizualnej utworów z tabulatur krzeszowskich dla Cyfrowej Biblioteki Narodowej Polona. Anna Wiktoria jest jednym z redaktorów w międzynarodowym projekcie Le Luth Doré. Prowadzi także warsztaty i wykłady na temat instrumentów lutniowych i ich niezwykłego repertuaru oraz klasy Lutni i Dawnych Instrumentów Szarpanych w Szkole Muzycznej I i II st. im. B. Rutkowskiego w Krakowie oraz w Akademiach Muzycznych w Krakowie i Katowicach.


29.III.2020 / godz. 12.00 - wstęp 5zł
Rybna Dzieciom
KLAWESYN - MARZENIE MAŁEJ WANDZI

Joanna MOTULEWICZ – mezzosopran
Anna KRZYSZTOFIK-BUCZYŃSKA – klawesyn
Hanna BALCERZAK - słowo

Podczas festiwalowego koncertu o godz. 12  spotkanie z najmłodszymi słuchaczami i ich rodzinami w ramach cyklu "Rybna dzieciom". Zostaną zaprezentowane wirtuozowskie arie jednego z największych mistrzów barokowej opery -
Georga Friedricha Händla w wykonaniu mezzosopranistki Joanny Motulewicz. Artystce towarzyszyć będzie Anna Krzysztofik-Buczyńska, która na klawesynie wykona także utwory solowe, ukazując możliwości instrumentu, o którego odkryciu
i powrocie do sal koncertowych opowie Hanna Balcerzak. Całość koncertu to wszakże wspaniała okazja, by małym słuchaczom opowiedzieć historię jednej z największych osobowości artystycznych XX wieku, jaką była Wanda Landowska.

PROGRAM:
G.Fr.HÄNDEL (1685-1756)
Pena tiranna io sento al core  - aria Dardano z II aktu opery AMADIGI HWV 11
J.N.P.ROYER (ca 1705-1755)
Vertigo - na klawesyn solo
G.Fr.HÄNDEL
Priva son d’ogni conforto  -  aria Cornelii z I aktu opery JULIUSZ CEZAR W EGIPCIE HWV 17
Vorrei vendicarmi - aria Bradamante z II aktu opery ALCINA HWV 34
J.N.P.ROYER
Marsz Scytów - na klawesyn solo
G.Fr.HÄNDEL (1685-1756)  
Or la tromba -  aria Rinaldo z III aktu opery RINALDO 1711 HWV 7ᵃ


29.III.2020 / godz. 18.00 - wstęp 15/10zł

FEERIE NAMIĘTNOŚCI
JOANNA MOTULEWICZ – mezzosopran
ANNA KRZYSZTOFIK-BUCZYŃSKA – klawesyn
Piotr OCZKOWSKI - słowo

Na program koncertu składa się wybór arii operowych Georga Friedricha Händla, które cechuje bogactwo ludzkich emocji: od miłości do nienawiści, od rozpaczy do euforycznej radości, od ekstatycznych uniesień do pokutnego błagania. Pomiędzy arie wplecione zostały ilustracyjne wirtuozowskie utwory klawesynowe.
Koncert otwiera aria Dardano, opisująca marność bohatera w obliczu nieszczęść
i wszechobecnych klęsk, których nawet miłość nie umie pocieszyć. Aria Bradamante mówi o zazdrości, jaka budzi się w sercu każdej kochanki, gdy widzi,
że jej miłość jest niewierna.
Odpowiedzią na arie jest brawurowy utwór klawesynowy zatytułowany Vertigo –
w tłumaczeniu szalony wir, taneczny obrót i zawrót głowy. To kompozycja wieloodcinkowa, obrazująca zmienność ludzkich emocji. Kolejnym uczuciem zaklętym w dźwięki jest żal, który Cornelia będzie nosić w sercu do końca swych dni, na widok przywiezionej przez Juliusza Cezara głowy jej zmarłego męża, Pompejusza. Cezurą klawesynową jest Chacoña Händla - cykl wirtuozowskich wariacji. Zazdrosna Bradamante grozi i przestrzega Rugierro przed karą, jaka spotka jego perfidne serce, jeżeli nie porzuci Alciny.  Żąda od niego przyrzeczenia miłości.
Emocje studzi psalm żałobny: Panie miej łaskę nad nami w obliczu śmierci i sprawuj opiekę w walce z naszymi słabościami.
Zakończenie koncertu stanowią dwie kompozycje o tematyce wojennej. Klawesynowy Marsz Scytów wyobraża pole walki, a aria Or la tromba to zwycięskie fanfary trębaczy w obliczu triumfu Rinalda.

PROGRAM:
G. Fr. HÄNDEL (1685-1756)
Pena tiranna io sento al core  - aria Dardano z II aktu opery AMADIGI HWV 11
È gelosia - aria Bradamante z I aktu opery ALCINA HWV 34
J.N.P.ROYER (ca 1705-1755)
Vertigo - na klawesyn solo
G. Fr.HÄNDEL
Priva son d’ogni conforto -  aria Cornelii z I aktu opery JULIUSZ
CEZAR W EGIPCIE HWV 17
Chacoñe G-dur HWV 435 na klawesyn solo
Vorrei vendicarmi - aria Bradamante z II aktu opery ALCINA HWV 34
A. STRADELLA (1639-1682)   
Per pieta Signore - pieśń z cz.II oratorium SAN GIOVANNI BATTISTA 1675
J.N.P.ROYER
Marsz Scytów - na klawesyn solo
G. Fr. HÄNDEL (1685-1756)  
Or la tromba - aria Rinaldo z III aktu opery RINALDO HWV 7ᵃ

Joanna Motulewicz - mezzosopran

Ukończyła z wyróżnieniem studia na Uniwersytecie Muzycznym Fryderyka Chopina w Warszawie. Jest laureatką konkursów wokalnych jak : Międzynarodowy Konkurs „Grand Prix de l’Opera” w Bukareszcie, Międzynarodowy Konkurs „CantateBach” w Greifswaldzie, Ogólnopolskiego Konkursu Wokalnego w Dusznikach Zdroju oraz Konkursu im. S. Moniuszki „Pieśń Wieczorna” w Białymstoku. Solistka Opery i Filharmonii Podlaskiej w Białymstoku, na deskach, której występuje w „Carmen” G. Bizet, „Strasznym dworze” S. Moniuszki, „Die Fledermaus” J. Straussa, „ Der Zigeunerbaron” J. Straussa, „Die Zauber-flöte” W. A.Mozarta, w „La Traviata” G.Verdiego, „Skrzypku na dachu” J. Bock’a oraz musicalu „Korczak” Ch. Williamsa. Od stycznia 2015 r. związana jest z Operą we Frankfurcie nad Menem, gdzie w kolejnych sezonach wystąpiła w operze: M. Weinberga „Pasażerka”, G. Puccini’ego „Gianni Schicchi” , „Suor Angelica”, a także „Das schlaue Fü-chslein” L. Janáček’a. W sezonie 2019/2020 powróciła tam w operze „Pene-lope” G.Faure. W maju 2016 r. zadebiutowała na deskach Opery Wiedeńskiej w „Pasażerce” M. Weinberga. W sezonie 2019/2020 zadebiutowała w Operze w Graz, gdzie wystąpiła w operze „ Die Passagierin” M.Weinberga.

Anna Krzysztofik-Buczyńska - klawesyn
Ukończyła z wyróżnieniem: PSM I st. im. I. J. Paderewskiego w Tarnowskich Górach
w klasie fortepianu mgr Haliny Gacki-Krzysztofik, OSM I i II st. w Bytomiu w klasie
mgr Marii Zegalskiej oraz studia magisterskie i podyplomowe w Filii AMFC
w Białymstoku w klasie prof. Jana Kadłubiskiego. Ukończyła z wyróżnieniem jednolite studia magisterskie na UMFC Wydział w Białymstoku w klasie klawesynu
prof. Lilianny Stawarz. W roku 2015 uzyskała tytuł doktora sztuki muzycznej. Jako pedagog (pianistka i klawesynistka) pracuje na stanowisku adiunkta na UMFC
Filii w Białymstoku na Wydziale Instrumentalno-Pedagogicznym, Edukacji Muzycznej
i Wokalistyki.


05.IV.2020 / godz. 18.00 - wstęp 15/10zł
PIĘKNO NISKICH TONÓW
Adela CZAPLEWSKA - viola da gamba
Bartosz KOKOSZA - wiolonczela barokowa
Anna Wiktoria SWOBODA - słowo

Odejście od renesansowej polifonii i płynnego przenikania się głosów w stronę homofonicznego budowania napięć harmonicznych tak upodobanych przez kompozytorów baroku, dało możliwość redukowania składów zespołów. W muzyce kameralnej, wszechobecnej na wszystkich dworach XVII i XVIII-wiecznej Europy absolutne minimum to dwa instrumenty – solowy i akompaniujący. Kontynuując tę ideę postanowiliśmy stworzyć zespół, o którego nietuzinkowości świadczy skład – dobór dwóch instrumentów basowych, wiolonczeli i violi da gamba, łączonych z funkcją akompaniującą. Przygotowaliśmy kilka programów, zawierających kompozycje przeznaczone na dwa instrumenty basowe, w których melodyczność głosu prowadzącego dopełnia kreatywność głosu akompaniującego. Duet powstał latem 2019 roku, a już jesienią muzycy otrzymali Stypendium Kulturalne Miasta Gdańska na realizację autorskiego projektu “Daniel Chodowiecki - muzyczne konteksty”. W 2020 roku wystąpią podczas Międzynarodowego Festiwalu Muzyki Organowej w Pelplinie oraz Leszno Barok Plus. Tworzą go Adela Czaplewska (viola da gamba) oraz Bartosz Kokosza (wiolonczela barokowa).

Adela Czaplewska – viola da gamba
Ukończyła szkołę muzyczną w Gdańsku. Naukę kontynuowała podczas studiów w Instytucie Muzykologii Uniwersytetu Warszawskiego. Uzyskała tytuł magistra na Akademii Muzycznej w Krakowie w klasie wiolonczeli barokowej (dr hab. Teresa Kamińska). Studiowała także w klasie violi da gamba (prof. Rainer Zipperling). Doskonaliła swoje umiejętności na studiach podyplomowych w Hochschule für Künste w Bremie w klasie violi da gamba u prof. Hille Perl. Swoją wiedzę miała okazję poszerzać podczas wielu kursów dotyczących historycznych praktyk wykonawczych i interpretacji muzyki dawnej pod okiem takich artystów jak: Hille Perl, Petr Wagner, Joshua Cheatham, Mark Caudle, Christoph Urbanetz. Występuje z repertuarem
solowym, konsortowym oraz gościnnie z wieloma zespołami zajmującymi się wykonawstwem muzyki dawnej. Jest członkiem konsortu fletów prostych Bianco Fiore. Kilkukrotna laureatka Stypendium Kulturalnego Miasta Gdańska.

Bartosz Kokosza – wiolonczela barokowa
Urodził się w 1980 roku w Poznaniu. Ukończył Państwowe Liceum Muzyczne im. M. Karłowicza w Poznaniu w klasie wiolonczeli mgr Piotra Czajki, studia w Akademii Muzycznej im I.J. Paderewskiego w Poznaniu pod kierunkiem prof. Stanisława Pokorskiego oraz studia podyplomowe w zakresie gry na wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej im. K. Lipińskiego we Wrocławiu pod kierunkiem dr hab.
Jarosława Thiela. Koncertuje w kraju i za granicą, skupiając swoją działalność na historycznych praktykach wykonawczych. Współpracuje z wszystkimi najważniejszymi polskimi zespołami muzyki dawnej (między innymi Wrocławska Orkiestra Barokowa, Goldberg Baroque Ensemble, Consortium Sedinum, Orkiestra Historyczna, Capella
Cracoviensis, Arte dei Suonatori, Accademia dell’Arcadia). Nieustannie doskonali swoje umiejętności, szczególnie w zakresie prowadzenia grupy continuo. Występuje regularnie jako solista i kameralista. Jest współzałożycielem i wiolonczelistą kwartetu
smyczkowego Musicarius. Prowadzi klasę wiolonczeli barokowej, oraz Akademicką Orkiestrę Barokową w Akademii Muzycznej we Wrocławiu, a także klasę wiolonczeli barokowej w Akademii Muzycznej w Katowicach. Gra na instrumentach zbudowanych przez Krzysztofa Krupę w 2004 i 2008 roku.

PROGRAM:
Program prezentuje twórczość kompozytorów związanych z dworem króla Fryderyka Wielkiego w Berlinie, który w tym czasie był jednym z najciekawszych ośrodków skupiających wybitnych muzyków i kompozytorów tworzących na violę da gamba i wiolonczelę.
Georg Zarth (1708 - ok. 1780)
Sonata F-Dur na wiolonczelę i bc
Johann Gottlieb Graun (1701/02 - 1771)
Sonata C-dur na violę da gamba i bc
Christoph Schaffrath (1709-1763)
Duetto
Joseph Benedikt Zyka (ok. 1720 - ok. 1800)
Duetto F-dur



7 października

7
października

piatek, godz. 18.00, wstęp wolny

Kwintet Śląskich Kameralistów – koncert polskiej muzyki filmowej
w 100. rocznicę przyłączenia Tarnowskich Gór do Polski

17 października

17
października

17-19.10

II Konkurs klawesynowy im. Elżbiety Chojnackiej

22 października

22
października

22-23 .10

Memorial szachowy im. Henryka Karnówki

27 października

27
października

czwartek

Tarnogórskie Spotkania Jazzowe - Krzysztof Popek Flute Adventure, w składzie: Wojciech Niedziela – fortepian, Maciej Kitajewski – kontrabas, Przemek Florczak – saksofon, Arek Skolik – perkusja, Tomas Sanchez - instrumenty perkusyjne.

29 października

29
października

sobota, godz. 18.00

Recital fortepianowy Kate Liu (USA)

3 listopada

3
listopada

czwartek

Tarnogórskie Spotkania Jazzowe - Tomasz Wendt Trio &, Atom String Quartet: „Behind The Strings”.

10 listopada

10
listopada

czwartek

Tarnogórskie Spotkania Jazzowe Aga Derlak Trio feat. Piotr Schmidt, w składzie: Piotr Schmidt – trąbka, Aga Derlak – fortepian, Michał Barański – kontrabas, Sebastian Kuchczyński – perkusja.

13 listopada

13
listopada

niedziela

Tarnogórskie Spotkania Jazzowe - O.N.E. Monika Muc – saksofon, Pola Atmańska – pianistka, kompozytorka, Kamila Drabek – kontrabasistka i kompozytorka, Patrycja Wybrańczyk - perkusistka.

17 listopada

17
listopada

czwartek

Tarnogórskie Spotkania Jazzowe. Mietek Szcześniak, Krzysztof Herdzin Trio, w składzie: Mietek Szcześniak – wokal, Krzysztof Herdzin – fortepian, Robert Kubiszyn – kontrabas, Cezary Konrad – perkusja.